Experiența lor bogată și situațiile frecvent întâlnite cu antreprenori i-au determinat pe Cristina Norocel și pe Adrian Burlacu să abordeze în episodul de astăzi următorul subiect: De ce trebuie sa înveți și să înțelegi, ca antreprenor, cel puțin nivelul de bază în domeniul marketing.
Printre multiplele fraze sau nemulțumiri auzite de la antreprenori, cei doi amintesc următoarele expresii, relevante pentru tema episodului:
- “Nu mai funcționează campania de Facebook”;
- “Sunt nemulțumit de agenția cu care colaborez”;
- “Nu mai funcționează nimic”;
- “Investesc mult și obțin niciun rezultat în marketing”.
Sunt persoane care blamează expertul/agenția pentru lipsa eficienței unor acțiuni, însă experiența le-a demonstrat gazdelor noastre că nu de fiecare dată antreprenorul are dreptate și nu este el cel lipsit de vină, din contră. Lipsa concretizării unor cunoștințe minime în marketing este cea responsabilă pentru faptul că antreprenorul nu își cunoaște clientul sau nu știe ce obiective să seteze, spre exemplu.
Abonează-te la emisiunea Brands at Work pe Spotify. Disponibile pe această platformă sunt și alte emisiuni ale Mentori de România: Leaders HUB, 1440, și The Keywords.
Roluri în business
Unul dintre rolurile experților este cel de a pune întrebări ajutătoare potrivite. Ei știu să ajute și să identifice direcția pe care să o urmeze cu întrebările, pentru că ei sunt la curent cu studiile de piață, dețin experiență, cunosc metodele de promovare, de comunicare și de marketing, sunt mereu prezenți în piață și cunosc trendurile și provocările actuale.
Vorbind de roluri, este necesar să menționăm cele două roluri primordiale ale antreprenorului:
- Este CREATORUL serviciului/produsului;
- Reprezintă partea comercială a produsului. Cel care VINDE produsul. Nimeni nu cunoaște clientul precum o faci el. La fel și cu produsul.
De ce sa inveti marketing?
Oricât de calificată este persoana la care tu apelezi, te poate ajuta atâta timp cât știi unde vrei să ajungi, ce rezultate vrei să obții și îți cunoști produsul, iar toate aceste informații le poți deține și înțelege dacă știi marketing.
Ce înseamnă să îți cunoști produsul?
- Să îți cunoști resursele de care dispui (de timp, financiară sau umană);
- Știi cum arată avatarul tău de client;
- Să observi cum se diferențiază competitorii tăi pe piață;
- Îți cunoști competiția.
Dacă lipsește componenta realistă din planurile tale, nu ai un buget de marketing, nu ai timpul necesar, nu ai oamenii potriviți, ești nevoit să te întorci la setarea obiectivelor.
Cunoaște motivele pentru care avatarul de client are un anumit comportament și pentru care acționează într-un fel anume. În caz contrar, construiești un plan de promovare care nu este pentru oamenii potriviți/ care sunt în nișa ta de piață.
Dacă decizi sa inveti marketing și începi să cunoști bazele sale…
- Știi să setezi obiective pentru afacerea ta;
- Gestionezi mai bine și resursa umană; și
- Îți dai seama de experiența și profesionalismul persoanelor care se ocupă de marketingul afacerii tale.
Citește și: 7 Tehnici simple de persuasiune și manipulare in marketing
În momentul în care nu deții cunoștințe, ești mai ușor impresionat de utilizarea unor termeni care nu îți sunt cunoscuți sau pe care nu îi înțelegi pe deplin.
SFAT: Dacă ai posibilitatea financiară, angajează in-house o persoană care să țină legătura cu agenția de marketing. Agenția este o parte externă companiei și nu este apropiată de realitatea afacerii tale. Pentru a înțelege produsul sau serviciul tău foarte bine, agenția are nevoie de TIMP. Este imposibil să înțeleagă în câteva zile produsul/serviciu, obiectivele, climatul și dinamica business-ului tău.
Agențiile se bazează pe statistici, studii de piață, experiențe similare anterioare. Rezolvările brief-urilor necesită să fii alături de agenție și să le oferi toate informațiile de care au ei nevoie, să știi ce vrei ca obiective de comunicare, dar și ca obiective de business.
Marketingul, un domeniu accesibil în prezent
Marketingul a devenit un domeniu mult mai accesibil și este mult mai puțin tehnic.
- Facebook, LinkedIn, Google – acestea fac peste 50% din task-urile de targetare și de optimizare;
- Bazele de date se pot colecta facil utilizând platforme precum Mailchimp;
- Poți să creezi singur propriul newsletter;
- Poți utiliza diverse platforme pentru domeniul grafic (editare video&foto).
Oricine poate învăța baza a ceea ce înseamnă (nu la nivel de expert) zona de marketare a afacerii tale. Este nevoie sa inveti marketing și o poți face din:
- Cursuri
- Tutoriale
- Programe de Marketing
Am colaborat cu acei antreprenori care da, au cunoștințe minime de marketing, care își cunosc foarte bine clientul, care își cunosc foarte bine obiectivele și a fost așa un tango care a dus la rezultate excelente.
Cristina Norocel
Marketingul este un skill vital. A face marketing pentru produsul tău, a ști ce obiective îți setezi te ajută să:
- Fii eficient;
- Să fii rapid;
- Să economisești bani;
- Să ajungi mai repede la clienții pe care îi targetezi.
În aceste aspecte se simte cel mai puternic cunoașterea noțiunilor de marketing.
E mai plăcut sa inveti marketing și să aplici ceea ce afli în business-ul tău decât să te implici în procesul de negocieri cu furnizorii sau să te menții dinamica departamentului de producție (care uneori poate fi foarte stresantă). Când îl înțelegi, când știi cum să îi urmărești datele, marketingul reprezintă partea relaxantă din ziua ta.
Timeline episod
Ascultă episodul integral pentru a afla mai multe! Cu gazdele Brands at Work te vei reîntâlni săptămâna viitoare, dar nu uita, mâine apare un nou episod Leaders HUB! Urmărește Mentori de România pe Facebook și pe Instagram și fii la curent cu toate emisiunile noastre dedicate antreprenorilor.
Trainer, Consultant Marketing si Branding Personal, Coach
În fiecare zi susţin profesioniştii să îşi construiască un brand personal puternic şi o afacere profitabilă.