Se întâmplă frecvent ca oamenii să fie intimidați de strategiile de dezvoltare a afacerii lor (fie ele de marketing, de comunicare, de social media) prea complexe, pe care le consideră la prima vedere ca fiind cu mult peste capacitățile lor; obiectivele setate par intangibile raportându-le la problemele și necesitățile cu care se confruntă în momentul respectiv.
Nesiguranța antreprenorului și aprecierea eronată a dificultății implementării unei strategii NU generează acțiune, iar know-how-ul fără acțiune este inutil.
Despre asta ne povestesc în episodul de astăzi moderatorii emisiunii, Cristina Norocel și Adrian Burlacu: importanța atitudinii proactive în procesul de implementare a strategiilor.
În domeniul business se poate observa următorul pattern: Când este la un curs sau la un workshop, antreprenorul experimentează o stare de satisfacție, de motivație și determinare. Iese de acolo revigorat, plin de voință și cu o listă lungă de planuri și de strategii. Lasă timpul să treacă, entuziasmul și inspirația se risipesc, uită, nu implementează, iar atunci bani dați pentru cursul sau workshop-ul respectiv FĂRĂ acțiune este o CHELTUIALĂ și NU o reală investiție. De ce este o cheltuială? Pentru că nu se concretizează în nimic în business-ul său.
Top 3 reacții de evitat
Din experiența lor de traineri și de consultanți, moderatorii emisiunii au realizat un TOP al celor mai des întâlnite reacții pe care le au antreprenorii față de o strategie și care le împiedică afacerea din a se dezvolta:
- Lipsa de încredere într-un plan pe termen mediu, de 1-2 ani;
- Nu consideră compatibile strategia și planul de acțiuni cu afacerea lor;
- Se demoralizează raportându-se la experiențe anterioare.
În ceea ce privește numărul 3, cauza este faptul că nu își pun întrebările potrivite, întrebări precum: în ce context, cu ce amploare, ce resurse, ce energie? Mulți antreprenori nu urmăresc strategia recomandată, ci rezolvările cât mai rapide ale situațiilor din business.
Strategia o creezi conform mentalității de învingător. În luna Iunie va fi lansat un episod special cu Răzvan Vasile, CEO și fondator MBA Kids, despre importanța dezvoltării mentalității de creștere. Abonează-te la Brands at Work și nu rata episodul.
De ce aspecte trebuie să țină cont strategiile de dezvoltare a afacerii?
Trebuie să știi ce soliciți pentru a ști ce așteptări să ai în legătură cu rezultatele urmărite. O strategie bine făcută necesită timp. Pentru a putea fi creată, trebuie să se cunoască următoarele:
- Etapa în care se află business-ul;
- Resursele disponibile;
- Piața de desfășurare;
- Nișa în care activezi;
- Avatarul de client.
Strategia de business este coloana vertebrală a business-ului tău.
Adrian Burlacu
Planul de business face parte din strategia de business. Fiecare antreprenor trebuie să țină cont de următoarele aspecte în momentul în care se creează o strategie clară. Obții încredere și înțelegi ce se întâmplă în și cu business-ul tău.
- Orice business are o misiunea, viziune și valori specifice;
- Valorile personale îți definesc execuția;
- Analiza SWOT este foarte importantă și trebuie revizuită constant;
- Operațiunile tactice trebuie definite prin obiective SMART;
- Fii atent la modul în care obții și distribui resursele de care dispui (timp, bani, personal);
- Măsurarea performanței și a rezultatelor.
Ceea ce NU trebuie să faci cu o strategie:
- Să renunți la ea din start;
- Să o abandonezi în momentul obținerii primelor rezultate pozitive.
Cum poate fi descrisă dinamica antreprenor-consultant?
Strategia pornește cu antreprenorul. Tu, ca antreprenor, pornești business-ul cu un ideal, cu propria ta viziune și propriile valori la bază. Un consultant nu poate avea toate răspunsurile și nu are strategia perfectă pentru afacerea ta. Nu consultantul știe rezultatul – tu îl cunoști, pentru că business-ul este creația ta. El te ajută să îl obții. Nu este de datoria furnizorului de servicii de consultanță să spună antreprenorului cum anume și încotro să se îndrepte cu strategia și acțiunile de business.
Antreprenorul trebuie să ceară ajutorul în business în aspecte și etape concrete ale strategiei. El trebuie să identifice ce anume nu funcționează, iar apoi să ceară ajutor în împlinirea obiectivelor setate și cunoscute de el. O greșeală este cea de a aștepta ca persoana la care apelează să îi definească obiectivele pe care trebuie să le împlinească și modul în care să o facă. Dacă întreaga strategie este lăsată în mâna consultantului, atunci strategia ajunge în sertar pentru că nu este a celui care a gândit și creat business-ul.
SFAT: Pune lucrurile pe hârtie pentru a avea mai multă claritate asupra evoluției afacerii tale. Ulterior, aceste informații văzute de un consultant pot genera strategiile de dezvoltare a afacerii care să poată fi implementate.
În emisiunea Brands at Work subiectele sunt abordate într-o manieră complexă. Pentru că ai citit deja de câteva ori despre importanța setării obiectivelor și poate vrei să afli mai multe despre acest subiect, îți recomandăm 3 episoade marca BaW care te ajută în această direcție: 1 – Despre obiectivele pe termen lung, 2 – Despre 3 obiective de marketing importante și 3 – Despre diferența dintre un obiectiv de marketing general și unul specific.
Cum știi sigur că va funcționa strategia?
Răspunsul este simplu: nu o faci. Ceea ce poți tu face ca antreprenor este să ai o atitudine proactiva, să parcurgi etapele necesare și să execuți sarcinile care îți revin ție cât de bine poți.
Este important să îți reamintești frecvent: Eșecul face parte din proces, nu este anormal și nu îl poți evita în momentul în care te dezvolți. Eșecul te învață ce poate fi îmbunătățit, pentru a ști cum să acționezi din acel moment înainte. Strategiile de dezvoltare a afacerii vor fi adaptate și readaptate contextului și rezultatelor obținute anterior. Este un proces continuu. Bucură-te de el!
Timeline episod
Pentru alte informații care să te ajute să îți îmbunătățești performanța antreprenorială îți recomandăm și emisiunile Leaders HUB, The Keywords Podcast, 1440 sau From Finish to Start. Toate aceste emisiuni abordează subiecte de mare interes și îți oferă răspunsul la întrebări pe care fără îndoială ți le adresezi mai devreme sau mai târziu. De ce? Pentru că fac parte din experiența dezvoltării atât a tale, ca antreprenor, cât și a afacerii. Noi suntem alături de tine în această călătorie și te ajutăm atunci când ai nevoie.
Trainer, Consultant Marketing si Branding Personal, Coach
În fiecare zi susţin profesioniştii să îşi construiască un brand personal puternic şi o afacere profitabilă.