Mirela Pascu revine în acest episod cu aceeași energie pozitivă cu care te-a obișnuit, să îți explice și să te ajute să înțelegi ce sunt cuvintele cheie, câte tipuri de cuvinte cheie sunt și cum faci alegerea lor corectă încât să obții o clasare Google optimă.
Când creezi strategii pentru dezvoltarea afacerii tale sau când setezi obiective pentru următorul an, urmărești anumite elemente-cheie. Acele elemente care știi că fac diferența și te situează printre “greii” pieței – concurența de top. În funcție de tipul de strategie și de obiectivele urmărite, elementele acestea diferă, bineînțeles.
Pentru că acesta este un podcast despre SEO, ne vom referi acum la strategia celor trei litere: strategia SEO. În această strategie nu vorbim despre elemente-cheie, ci despre cuvinte-cheie. Nu, lucrurile nu se complică. Să spunem că…devin mai distractive. Îți plac jocurile strategice, nu?
Ce sunt cuvintele cheie?
Cuvântul cheie este acel cuvânt – prezent pe site-ul tău – pe baza căruia îți dorești cel mai mult ca pagina ta să se clasifice cât mai sus în lista rezultatelor Google. Să ne imaginăm: Atunci când utilizatorii scriu în căsuța de căutare Google un anumit cuvânt, pe care l-ai setat ca fiind cuvântul tău cheie, motorul de căutare îi ofer site-ul tău printre primele rezultate.
Să nu te inducă în eroare faptul că i se spune cuvânt cheie. Acesta poate fi, într-adevăr, un singur cuvânt, ca de exemplu pantofi, dar poate fi și o succesiune de cuvinte sau chiar o frază: unde gasesc pantofi de balet pentru copii din piele naturala.
Câte cuvinte cheie sunt prea multe?
În anii anteriori puteai adăuga foarte multe cuvinte cheie în interiorul paginilor sau a postărilor. Apelai la așa-numita “umplutură de cuvinte cheie” și reușeai să obții o clasificare bună în lista rezultatelor motoarelor de căutare. Știm regula generală: orice formă de exces este dăunătoare. În prezent, utilizarea cuvintelor cheie în exces este nocivă pentru site-ul tău. Google a evoluat extrem de mult, iar orice tentativă de a-l păcăli este penalizată. Google este interesat ca textele de pe site-ul tău să fie frumoase, lizibile, altfel spus: scrise pentru oameni. Și îl putem înțelege. Un text care conține de multe ori un cuvânt nu se citește plăcut, ci din contră, este obositor.
Pentru a nu repeta același cuvânt, poți folosi sinonimele acestuia. Trebuie, însă, să fii atent și aici, pentru că Google a învățat să recunoască și sinonimele cuvintelor cheie. Cu un motor de căutare atât de dezvoltat, optimizarea site-ului tău utilizând un singur cuvânt cheie devine o idee din ce în ce mai puțin bună.
Recomandat este ca densitatea de cuvinte cheie să reprezinte 1 – 2% din text – aceasta este densitatea perfectă.
Sfatul Mirelei Pascu: Scrii un text și utilizezi un anumit cuvânt cheie. Textul tău are 2.000 de caractere, iar cuvântul tău cheie are 8 caractere. Aplicând ceea ce am scris mai sus, 2% din 2.000 reprezintă 40 de caractere. Așadar, în textul tău poți utiliza cuvântul cheie din 8 caractere de 4 sau de 5 ori. Regula aceasta aplic-o de fiecare dată când scrii un text pe care îl optimizezi SEO.
Odată ce ai aflat numărul ideal de utilizări ale cuvântului cheie, asigură-te că îl plasezi în text în mod echilibrat. Mai mult decât atât, utilizează-l în titlul paginii, în primul paragraf al textului, în unul sau mai multe subtitluri și în descrierea meta.
Acesta a fost un scurt preview al unui episod The Keywords. Abonează-te la emisiune și fii printre primii care află toate informațiile despre SEO On-Page.
Câte tipuri de cuvinte cheie sunt?
Sunt 3 tipuri :
- Scurte
- Mijlocii
- Cu coadă lungă.
Înainte de a detalia fiecare categorie, îți prezentăm două analogii prin care te ajutăm, vizual, să cunoști cuvintele cheie mai bine.
Prima analogie
Apelăm la unul dintre jocurile preferate ale copiilor la orele de desen. Dacă nu îți este cunoscut, poți face exercițiul acum. Ți-am spus că este distractiv. Oprește-te puțin. Ia o coală de hârtie A4 pe care o împăturești în două. Deschide foaia, iar pe mijlocul ei, acolo unde s-a format o dungă, adaugă stropi de vopsea – ideal 5 culori diferite – iar apoi împăturești foaia înapoi. Presează bine zona unde ai adăugat vopseaua spre exterior, în sus și în lateral. La final, când deschizi foaia, observi un fluture superb.
A doua analogie
În filmul Edge of Tomorrow cu Tom Cruise (dacă nu l-ai văzut, trece-l pe lista filmelor de vizionat), personajul principal se luptă cu niște creaturi bine organizate ca o armată, interconectate de o minte superioară și conduse de așa-numita Omega ascunsă în subteran. Ne putem gândi la ea ca la mama tuturor mamelor.
Aceste analogii te ajută să înțelegi mai bine, vizual, cele 3 tipuri de cuvinte cheie și cum se conectează între ele.
Cuvintele cheie scurte
Care sunt cuvintele cheie scurte în analogiile de mai sus? Acestea sunt corpul fluturelui, ceea ce există în mijlocul foii A4 sau, referindu-ne la cea de-a doua analogie, cuvintele cheie scurte sunt OMEGA.
Exemplu de cuvânt cheie scurt: Retete de ghimbir.
Atunci când introduci acest cuvânt în bara de căutare Google, poate vrei să afli o rețetă nouă sau cauți o rețetă specifică a unui anumit bucătar. Din comoditate, poate, sau din alte motive, scrii simplu: rețete de ghimbir. Dacă faci o solicitare vagă, vei primi ceva la fel de vag, înapoi. Astfel, Google îți va oferi ca rezultate link-urile acelor pagini care au rank-uit pe acest cuvânt cheie principal, acest OMEGA, cuvânt mamă, cuvânt cheie scurt: rețete de ghimbir. Nu este, însă, ceea ce cauți tu. Nefiind o interogare specifică, printre rezultatele oferite de Google se numără rețete de uleiuri de ghimbir, rețete de produse farmaceutice din ghimbir. Nemulțumit de site-urile oferite, te întorci la bara de căutare și introduci alt cuvânt cheie.
De reținut despre cuvintele scurte. Acestea sunt esența tuturor blogurilor sau a site-urilor. Majoritatea blog-urilor au câteva subiecte principale. De exemplu:
- Blogurile destinate mamelor sunt de obicei despre copii și viață de familie;
- Blogurile alimentare sunt despre mâncare, restaurante și rețete;
- Blogul nostru de la Think Up Marketing se referă la SEO.
Așadar, toate textele noastre de la Think Up Marketing sunt despre SEO și content creativ sau despre subiecte relaționate cu acestea. Bineînțeles că ne dorim să ne clasificăm pentru termenul principal SEO. Termeni precum: pret servicii SEO, cursuri SEO, SEO Podcast sunt de asemenea cuvinte cheie de mare importanță pentru strategia noastră.
Tema ta principală, subiectul tău este cuvântul cheie numărul 1. În cazul nostru este servicii SEO.
Dacă îți este dificil să găsești cuvinte cheie scurte, încearcă următorul exercițiu:
- Roagă-ți prietenii să vorbească despre ocupația ta, despre firma ta și fii atent la cuvintele pe care ei le folosesc.
- Fă o descriere sumară a ceea ce faci tu, un elevator pitch al firmei tale și încearcă să faci acest pitch utilizând cuvinte cheie scurte.
În modul acesta poți afla cum te văd ceilalți pe tine și afacerea ta, care sunt cuvintele pe care ei le folosesc atunci când vorbesc despre afacerea ta, observi pe care dintre aceste cuvinte te clasifici cel mai bine și obții propuneri noi de cuvinte cheie scurte.
Cuvinte cheie scurte generează la rândul lor un articol de tip mamă, un articol tip pagină FOCUS. Însă nu orice pagină focus are neapărat în spate un cuvânt cheie principal de tip scurt.
Mai multe despre acest subiect vei afla în episoadele următoare The Keywords Podcast.
În dezvoltarea unei strategii de SEO trebuie să ai 5 cuvinte cheie scurte ultra importante pentru afacerea ta – să descrie afacerea ta, cine ești și ce faci.
Cuvintele cheie mijlocii
Ne amintim că la prima căutare pe care ai făcut-o nu ai primit rezultatele dorite, pentru că ai avut o formulare mult prea vagă pentru ca Google să îți poată oferi exact ceea ce dorești. Google nu a știut că tu nu dorești uleiuri, nici produse farmaceutice. Ai șters căutarea și ai adăugat informații, pentru a fi mai precis.
Pornind de la cuvântul cheie scurt, cuvântul cheie mijlociu este următorul: retete de preparate culinare cu ghimbir.
Dacă tu ai un blog culinar, nu poți optimiza toate articolele și postările utilizând același cuvânt cheie, adică retete de preparate culinare cu ghimbir. Chiar dacă majoritatea articolelor de blog se referă la retete de preparate culinare cu ghimbir, va trebui să apelezi la cuvinte cheie cu coadă lungă, despre care vei citi puțin mai jos.
Pe blogul tău culinar poți scrie despre multe rețete delicioase: prăjituri cu ghimbir, băuturi răcoritoare cu ghimbir, salate cu ghimbir. Acestea sunt alte exemple de cuvinte cheie mijlocii. Sunt mai specifice decât cele scurte și derivă din acestea. Întorcându-ne la analogiile anterior descrise, aceste cuvinte mijlocii sunt părțile inferioare ale aripilor fluturelui, sau, în cazul filmului cu Tom Cruise, sunt acele mamifere mari, distincte la culoare, acele mamifere care l-au convins pe personaj să reseteze ziua.
Un aspect foarte interesant și poate o idee pe care o vei aplica este următoarea: termenii cheie mijlocii pot fi categorii principale de meniu. Este important să pui în meniu ceea ce trebuie pus, nu să pui ceea ce vrei.
În meniul site-ului nu pui ce vrei. Faci să vrei ceea ce trebuie pus.
Mirela Pascu
Cuvintele cheie cu coadă lungă
Cu aceste cuvinte sapi și mai adânc, ajungând exact la ceea ce dorești tu să găsești. Cuvintele cheie cu coadă lungă sunt extrem de specifice. Acest tip de cuvinte cheie este mai puțin comun, mai rar utilizat și mai nișat. Partea bună și avantajul pe care ți-l oferă este acela că îți este mai ușor să rank-uiești pe ele.
În aceeași idee cu cuvintele cheie scurte și mijlocii, un cuvânt cheie cu coadă lungă ar fi: retetele lui Gordon Ramsy de preparate culinare cu ghimbir.
Research-ul cuvintelor cheie
Research-ul este un prim-pas în realizarea strategiei SEO. Trebuie să stabilești pentru ce cuvinte ar fi bine să se clasifice site –ul tău. Este necesar să știi ce cuvinte folosesc utilizatorii atunci când caută un anumit serviciu sau o informație și să faci o listă cu acestea. Acest research al cuvintelor cheie îți oferă claritate în strategie și te ajută să introduci termenii pe care grupul tău țintă îi preferă.
Spre exemplu, la agenția Think Up Marketing întâlnim deseori persoane care folosesc anumite cuvinte pentru a-și descrie produsele/afacerea, în timp ce publicul țintă are un alt limbaj și folosesc alte cuvinte, complet diferite, pentru descrierea produselor sau afacerii respective. Care este consecința acestui lucru? Site-ul afacerii nu este găsit de utilizatori, din cauza nepotrivirii la nivelul vocabularului. Nu este deloc avantajos să optimizezi utilizând cuvinte pe care extrem de puțini oameni le folosesc. Folosind tipuri de cuvinte cheie potrivite, prezente și în vocabularul avatarului tău de client, ajuți ca site-ul tău să apară în lista rezultatelor dorite de ei.
Cuvintele cheie și Cei Trei Mușchetari
Cei trei mușchetari, Athos, Porthos și Aramis, aveau sloganul: Toți pentru unul și unul pentru toți.
D’Artagnan e personajul care vrea să fie recunoscut și care vrea să facă parte și el din mișcarea mușchetarilor. Făcând din nou o analogie, tu ești d’Artagnan. Tu ai o intenție, aceea de a te clasifica pe Google pentru un anumit cuvânt cheie. Această intenție trebuie să fie similară cu cea a lui Porthos, adică cea a clientului: caut un anumit cuvânt cheie pentru că el îmi rezolvă o problemă. Pentru a rezolva problema clientului, ai nevoie și de Athos, care reprezintă intenția Google. Nu îl excludem nici pe Aramis. Cine este Aramis? Intenția influencerilor.
De ce ar vrea oamenii să îți distribuie articolul pe rețelele de socializare sau să pună un link către articolul tău? Pentru că tu aduci un plus de valoare comunităților și le crești astfel influența lor asupra propriei comunități.
Dar de ce ai vrea tu acest lucru? Cu cât numărul oamenilor care se contectează la tine crește, cu atât poziția ta în clasament e mai ridicată.
Atunci când faci un research al cuvintelor cheie și creezi conținut, asigură-te ca intenția ta se aliniază cu fiecare dintre aceste grupuri. Iar dacă începi să îți faci griji, oprește-te. Avem pentru tine foi de lucru și PDF-uri care te vor ajuta să înțelegi mai bine lucrurile, iar Mirela Pascu te va ghida pas cu pas.
Pas cu pas, episod cu episod. Așa vei ajunge să înțelegi lumea SEO cu ajutorul podcast-ului The Keywords. În fiecare Vineri, la ora 16, aici pe Mentori de România sau pe: Apple Podcast, Spreaker, Google Podcast, Deezer , Spotify sau altele.
Definirea obiectivelor, etapă a procesului de research
Dorești să te te clasezi pentru un anumit cuvânt cheie, pentru că…
- 1. Dorești mai multe vânzări?
- 2. Vrei ca produsul sau serviciul tău să genereze mai multe lead-uri?
- 3. Dorești să alimentezi diferite secțiuni din funnelul tău de vânzări cu mai mult trafic?
- 4. Vrei să crești conștientizarea asupra unui subiect, să faci educația publicului?
- 5. Vrei doar o recunoaștere a mărcii tale?
- 6. Vrei cât mai mult trafic organic astfel încât să poți face remarketare către acești oameni și să îi faci să revină pe site-ul tău prin intermediul reclamelor?
Nu toți oamenii parcurg etapele de mai sus, dar fiecare are călătoria sa. Poate fi vorba despre deschiderea un e-mail sau parcurgerea unui articol despre business-ul tău. Ideea principală este următoarea: Toți încep în aceeași poziție și ajung în aceeași poziție. Ce înseamnă asta mai exact? Fiecare dintre acești oameni au o problemă la care caută rezolvare – punctul de plecare – și toți găsesc soluția și tind să facă tranzacția: cumpără un produs sau devin un lead pentru a afla mai multe informații despre brand-ul tău în timp – punctul de sosire. În această călătorie, nu uita faptul că cel care contează este clientul, iar clientul este o persoană, nu robot, nici mașină.
O optimizare umanizată va atrage cu sine dragoste socială sau, altfel spus, semnale sociale.
Scopul optimizării conținutului pentru oameni este acela de a-l face atrăgător pentru aceștia. Oamenilor le place să împărtășească lucrurile care îi atrag și astfel optimizarea conținutului pentru ei va aduce beneficii de ambele părți.
Timeline episod:
Te așteptăm și episodul următor la The Keywords Podcast, când vei afla cum să selectezi cele mai interesante subiecte pentru grupul tău țintă. Vei primi fișiere de lucru acționabile ce îți vor fi de mare ajutor în aventura ta SEO. Acum că știi care sunt cele 3 tipuri de cuvintele cheie și cum să faci corect research-ul lor, poți începe să dezvolți o strategie de cuvinte cheie care să îți ducă site-ul printre primele rezultate Google.
Promitem, pe cuvântul nostru cheie, că parcursul tău SEO alături de noi va merita și îți va aduce multă satisfacție! Pe site-ul Mentori de România poți porni în multe alte călătorii alături de moderatorii emisiunilor de podcast disponibile. În funcție de interesele și de nevoile tale, alege emisiunea care te ajută să devii un antreprenor mai bun!