Urmărește-ne
Caută
Ne poți asculta și pe:

Ecuația profitului și psihologia ei corectă S2E006

O nouă zi, un nou episod marca LeadersHub. Mirela Pascu ne prezintă astăzi ecuatia profitului și psihologia din spatele acesteia, dar și urmările pe care aceasta le aduce unei afaceri și unui antreprenor.

Ecuația de profit obișnuită nu este una care să fie privită drept un ajutor al antreprenorului. Între cele două mari sisteme de contabilitate, cel anglo-saxon îmbrățișat de americani și cel francez, pe care l-am îmbrățișat și noi, ca stat român, există o diferență majoră, și anume că primul amintit este mult mai apropiat de antreprenor. Însă în spatele acestor lucruri, exista totuși o psihologie mai puternica ce ar ajuta foarte mult antreprenorul să se dezvolte, să crească și să facă mai mulți bani, nu doar pentru sine, ci și pentru companie și angajații acesteia.

Ecuatia profitului

Ecuația profitului și creativitatea

Ecuația de profit pe care o cunoaștem deja este Profit = Venit – Cheltuieli. În practică, o companie deține o sumă de venituri din ceea ce a reușit să facă și din acea sumă începe să cheltuie, urmând ca abia la final să vadă daca îi mai rămâne profit sau nu. Există multe companii care, din cauza cotei mici de profit cu care rămân la finalul acestei ecuații, se închid la doar un an sau doi de la deschidere. De ce? Pentru că antreprenorul reușește să obțină banii, însă după achitarea plaților, rămâne cu o cota mică de profit sau chiar cu nimic. Dacă ne gândim la motivul pentru care antreprenorul a deschis această afacere și la motivația pe care o are atunci când vine vorba de toată munca pe care o depune, putem spune că este vorba de pasiune. Pasiunea a fost cea care l-a determinat să deschidă un business, să intre în acest domeniu și să facă bine ceea și-a dorit de la început. Însă această pasiune nu este suficientă, întrucât elementul primordial pentru menținerea afacerii este profitul. Însă cum se face că acest profit extrem de necesar este situat tocmai la finalul ecuației? Si cum se face că, deși antreprenorul este cel care a inițiat această afacere și este cel mai important membru, salariul lui este lăsat în urmă și este un dividend al profitului? Profitul pe care el estimează să îl obțină din propria afacere se poate calcula într-un procent, în funcție de ramura sa de activitate și se poate orienta în funcție de statisticile deja existente pentru domeniul în care activează.

Antreprenorul cheltuie în stânga și în dreapta și la final ajunge să vadă dacă îi mai rămâne ceva.”

Mirela Pascu

De asemenea, relația antreprenorului cu banul trebuie să fie una pozitivă și de lungă durată, în sensul că nu trebuie să îl cheltuie imediat după câștigarea lui, ci trebuie să îl trateze ca pe cel mai bun prieten. Astfel, ecuația profitului, așa cum am învățat-o la școală, nu este una favorabilă pentru antreprenor, și asta pentru că profitul nu se lasă niciodată în ultimul plan. Dar ce poate fi cu adevărat benefic pentru antreprenor?

Există două ecuații benefice, fiecare raportate la perioade de timp diferite față de cel actual. O primă ecuație este cea care se referă la trecut și sună astfel: Venituri – Profit = Cheltuieli. Deci, din veniturile firmei se va lăsa la o parte cota de profit raportat la domeniul de activitate pentru antreprenor, iar restul sumei de bani va fi alocată pentru restul cheltuielilor. Dar ce se întâmplă atunci când suma alocată pentru cheltuieli se termină mult mai repede decât s-a așteptat antreprenorul? Sau cum va gestiona acesta anumitele situații de criză care vor apărea pe parcurs? El va apela la o facultate mentală, numită facultatea mentală de creativitate, însemnând că va reuși să găsească mereu soluții pentru probleme cu ajutorul propriei creativități. Iar când momentele de criză lipsesc și banii mulți se adună, adică se va naște o afacere extraordinară, va apărea și un nou dușman, și anume afacerea destul de bună. Cea de-a doua ecuație, cea pentru viitor, este următoarea: Cheltuieli + Profit = Venituri. De ce este ea benefică pentru viitor? Pentru că antreprenorul cunoaște deja cheltuielile în cauză, le-a optimizat, facultatea mentală de creativitate acționează și ea la rândul ei pentru noi idei și a atașat o marjă de profit pe care a dorit să o obțină, ce va fi mai mare față de cea medie. Astfel, având o cotă de profit mult mai mare, una satisfăcătoare, și anticipând cheltuielile viitoare, va rezulta un profit pe care compania îl anticipează în perioada viitoare. Doar în acest fel vom părăsi zona de confort și vom îndeplini obiectivul veniturilor, iar facultatea mentală de creativitate își va face din nou simțită prezența.

Doar dacă ieșim din zona noastră de confort stimulăm facultatea mentală de creativitate.”

Mirela Pascu

Ecuația profitului învățată la școală este una clasică, însă nu mereu este cea mai potrivită ecuație psihologică pentru antreprenor. În acest fel, s-au dezvoltat alte două, care se raportează la perioade de timp diferite, trecut și viitor, și care oferă antreprenorului și companiei pe care o deține o mai multă libertate în privința modului în care acesta alege să își gestioneze banii, dar și idei noi de dezvoltare dobândite prin prisma unei facultăți mentale.

Nu uita să urmărești în continuare episoadele marca LeadersHub pentru a fi la curent cu informațiile din domeniul de leadership!

Leaders HUBEpisod 20