Primul episod din cea de-a doua serie a emisiunii The Money Game, ne poartă către o discuție amicală despre tranzactii de fuziuni si achizitii în România. Alături de Ruxandra Pietreanu, se află Marius Rusu, consultant în domeniul fuziunilor și achizițiilor, care ne va prezenta motivele pentru care a ales să se reîntoarcă în țară pentru a activa în acest domeniu, modul în care s-a simțit piața pe perioada verii și cele 3 părți esențiale ale procesului de tranzacție.
Deși, Londra este „the place to be” în acest domeniu, Marius s-a reîntors în România din dorința de a împărtăși bunele practici și modul în care se fac tranzacțiile la cel mai înalt nivel, din experiența trăită în afară. Astfel, și-a propus să continue această dinamică și pe meleagurile noastre.
„Ca orice antreprenor, te uiți după oportunități și găsești în România, clar, țara de baștină și o piață, tot mai efervescentă , dinamică și care are nevoie de mai mulți consultanți.”
Marius Rusu
Perioada verii este în general una mai temperată când vine vorba de tranzactii de fuziuni si achizitii. Însă, în această vară, Marius ne spune că a fost o perioadă aglomerată, plină de cereri de peste tot din lume, spre exemplu din SUA, Singapore, Țările din Golf, Europa Centrală, etc. Ca urmare, asta ne arată că tonul cu care se întâmplă tranzacțiile este mai accentuat și va fi tot mai accentuat în anii următori. Când vine vorba de tipul de investitori din partea cărora s-au primit cereri, Marius ne spune că majoritatea sunt investitori strategici. Aceștia sunt denumiți de către englezi „Trade Buyers” și vin din partea unor companii cu profil similar, care caută să se extindă. Acest lucru, denotă faptul că România este o piață atractivă pentru acest tip de investitori, iar viitorul sună foarte bine.
„Bani sunt foarte mulți în piață, indiferent de zona geografică, alături de oportunități. Trebuie să existe voință și oameni care chiar să facă lucrurile să se întâmple. ”
Marius Rusu
Acest segment de investitori strategici încurajează start-up-urile din zona de tehnologie sau cu o componentă de digitalizare, devenind relevante în piață, Ruxandra accentuând faptul că această zonă va fi baza tranzacțiilor în anii următori.
În continuare, Marius ne prezintă 3 părți pe care trebuie să le cuprindă procesul pentru tranzactii de fuziuni si achizitii. Prima parte este cea a pregătirii pentru vânzare, fiind și cea mai importantă pentru succesul unei tranzacții. A doua parte se axează pe companiile pe care le reprezentăm pentru vânzare. A treia parte este reprezentată de cumpărători, în ceea ce privesc mandatele de achiziție în diverse sectoare.
În această perioadă pandemică, aflăm că totul este mai detaliat iar măsurile de precauție se iau mult mai în serios și din timp, aducând în ciuda problemelor la nivel global, avantaje pe partea de planificare.
„Deciziile de investiții se iau puțin mai greu în această perioadă pandemică.”
Ruxandra Pietreanu
Timeline episod: tranzactii de fuziuni si achizitii în România
Pentru a fi la curent cu noi informații specializate din sfera investițiilor, vă invităm să urmăriți în continuare episoadele emisiunii The Money Game.