Astăzi este la modă să vorbim despre „brand” și să ne facem unul, dar nu e chiar așa ușor precum pare. În articolul „Ce este un brand și cum poți avea și tu unul?” ți-am vorbit despre ce presupune un brand și de ce tipuri poate fi. Iar în articolul de față vei descoperi mai detaliat două dintre ele, și anume brand personal vs brand profesional, cu exemplele de rigoare.
Aș vrea să începem cu un mic joc de imaginație. Să spunem că lucrezi la o firmă foarte cunoscută și bine cotată, iar de fiecare dată când mergi undeva, în scopuri de business, ești bine primit, ți se deschid toate ușile și toată lumea ar vrea să se asocieze cu tine. Doar că într-o zi hotărăști să pleci de la acea firmă și să îți faci propriul business. Pentru a-ți crește afacerea apelezi la oamenii cu care ai lucrat în trecut prin prisma job-ului tău, iar de data aceasta ei nu mai sunt la fel de deschiși, ba chiar nu te recunosc și nu au încredere în tine. De unde crezi că vine această schimbare? Sau și mai punctual, ți s-a întâmplat vreodată?
Avem tendința de a da totul pentru firma la care lucrăm sau pe care o deținem și uităm de noi, de imaginea noastră, de aptitudinile noastre unice. Nu suntem doar reprezentanți ai firmei sau ai muncii pe care o facem. În același timp, o singură persoană, prin toate caracteristicile și acțiunile sale, nu poate reprezenta o afacere cu adevărat. Fie că faci parte din angajații firmei, fie că ești chiar antreprenorul care a pornit businessul, nu uite că nu ești singur, ci faci parte dintr-o echipă și vrei să le lași celorlalți o imagine unitară. Iar de data asta nu e vorba despre a alege, ci despre a găsi echilibru între cele două entități: tu ca individ și tu prin prisma job-ului tău.
Distincția brand personal vs brand profesional
După cum am spus și mai sus, trebuie să ne ocupăm de imaginea noastră ca indivizi, iar pentru asta ne ajută brandul personal, dar și de imaginea noastră ca angajați, freelanceri sau antreprenori, iar aici ne va ajuta brandul profesional sau brandul de companie. Toate astea pentru a nu ajunge în acel stadiu în care să nu ne fie recunoscute competențele dacă nu suntem asociați cu un alt nume cunoscut.
Din școală ne amintim cât de bine ne simțeam atunci când un profesor nou ne ținea minte numele și ne striga încă din primele ore. Ne plăcea să ieșim în evidență, să fim recunoscuți pentru ceva. Ei bine, aceste nevoi din copilărie rămân cu noi toată viața și este ceva normal. Iar brandul personal se bazează tocmai pe această dorință a oamenilor de a fi văzuți de ceilalți. El înglobează percepțiile celorlalți despre tine, pe care și le-au format urmărindu-ți postările din social media, ascultăndu-te când vorbești undeva, analizându-ți comporatamentul în anumite situații, observând activitatea și principiile tale. De aceea uneori percepțiile oamenilor pot fi diferite. Dar odată ce tu îți faci un scop din a promova o imagine a ta așa cum ți-o dorești, lucrurile se vor aranja.
Un sfat, pe care eu îl consider foarte important, e să nu copiezi imaginea altora. Da, îți va lua timp până vei ajunge acolo unde îți dorești, dar asta nu înseamnă că trebuie să scurtezi drumul. Ceea ce e autentic și sincer va primi mereu recunoașterea atunci când e momentul potrivit.
Tot din anii copilăriei ne putem aminti și cum ne simțeam atunci când spuneam la ce școală învățăm sau ce premii și recunoașteri are școala noastră. Ne mândream cu ea, cu colectivul de profesori, cu clasa sau cu echipa de sport. Nu voiam să fim doar noi singuri recunoscuți, ci și colectivele și proiectele din care facem parte să fie apreciate. Astăzi vrem să lucrăm la o firmă cu renume, să avem o echipă bună sau să creăm noi o afacere de succes. Pentru asta este nevoie de un scop și un plan pentru a crea un brand profesional. Acum lumea va percepe acel brand după interacțiunile cu produsele/serviciile sau angajații/reprezentanții lui. De aceea, de cele mai multe ori, e nevoie de o echipă să stabilească identitatea brandului respectiv și mai apoi să acționeze și să iasă în fața oamenilor așa cum și-au propus. Află în acest articol cum să devii un lider mai bun pentru echipa ta.
Iar acele „piese de puzzle” puse în imaginea brandului pot fi reprezentative și pentru imaginea personală a oamenilor din spate. Poate că de la această legătură de viziuni se naște confuzia cum că imaginea unui antreprenor este exact aceeași imagine cu a afacerii lui, sau că un angajat reprezintă cu totul imaginea firmei pentru care lucrează. Cum am spus mai sus, nu e vorba de alegere, ci de echilibru, pentru că brandul personal se întrepătrunde cu brandul profesional. Și este recomandat să fie așa, pentru că asta întărește încrederea oamenilor și în individ și în companie, la fel cum discrepanțele brand personal vs brand profesional scad credibilitatea acestora în fața celorlalți. Dacă vrei să știi ce este un brand personal bun citește acest articol.
Exemple de branduri personale care susțin și un brand profesional în străinătate
- Michelle Obama. Ea este fostă Primă Doamnă a Americii și încă de atunci oamenii o percepeau ca fiind aproape de ei, ascultându-le problemele și empatizând cu ei. După ce și-a dus la capăt rolul politic, și-a dezvoltat brandul personal și a continuat să crească prin imaginea femeii inspiraționale care se implică în mai multe ong-uri pentru educația copiilor din medii dezavantajate.
- Michael Jordan. Este binecunoscutul sportiv, care pe lângă cariera uluitoare în baschet ne-a oferit și lecții de leadership. În parteneriat cu brandul sport Nike, el și-a creat propriul brand de încălțări sport pentru baschet, care îi poartă și numele. Mai apoi acesta s-a dezvoltat, producând linii de produse mai variate, dar care țin în continuare de principiile de viață ale unui sportiv de performanță.
- Oprah Winfrey. Cunoscută la nivel internațional, ea este asociată cu emisiunea unde este prezentatoare și și-a construit cariera în televiziune. Doar că de-a lungul timpului ea a decis să facă mai mult, să fie alături de oameni dincolo de ecrane. Astfel susține mai multe ong-uri care au grijă de copii și femei de culoare din medii vulnerabile. Iar în emisiunile televizate abordează subiecte mai sensibile și empatizează cu oamenii, încercând să le transmită motivația de a lupta în viață și să ajungă unde-și doresc.
- Elon Musk. El este un antreprenor și un investitor cunoscut mai ales pentru companii precum Tesla, SpaceX și Neuralink. Este un om de business de succes, însă are și un brand personal bine construit și apreciat. El își dorește să inoveze prin produsele scoase de companiile sale, dar nu face asta fără a consulta părerea publicului și a împărtăși cu ei ceea ce vrea să facă. Prezența lui pe rețelele de socializare și anumite statusuri pe care le pune îl fac popular chiar și în rândul tinerilor. Astfel le-a captat atenția și le poate spune în același timp și poveștile lui, dar și despre tehnologia pe care o dezvoltă.
Exemple de branduri personale romanesti care susțin și un brand profesional
Sunt multe nume cunoscute la nivel înalt, de al căror brand se ocupă o echipă întreagă. Așa că vă propun câteva persoane de pe plaiurile locale, care au evoluat într-un mod organic și pot fi un exemplu pentru noi.
- Alina Greavu. Cunoscută sub numele de Aluziva, ea a reușit ca prin promovarea unei imagini personale oneste, bazate pe empatie și sinceritate să strângă o comunitatea în jurul ei și a conturilor de pe Facebook, Instagram și Youtube, ca mai apoi să înființeze un ong „Asociația Aluziva”, care își folosește resursele în ajutorarea copiilor și femeilor din medii dezavantajate, iar în prezent se ocupă și de refugiații ucraineni. Ea a lucrat în media și televiziune, dar de-a lungul anilor a ales să vorbească pe internet despre lucruri considerate „tabu” și să susțină mai multe cauze caritabile, iar ușor ușor a făcut un job din asta.
- Răzvan Eremia sau Deliric, așa cum este cunoscut, este unul dintre fondatorii trupei C.T.C.. Este un artist reprezentativ pentru industria muzicală de hip hop din România, iar de-a lungul carierei sale nu doar că și-a construit imaginea unui artist dedicat și inovator, ci a creat și brandul PORC, care, în strânsă legătură cu stilul urban promovat de el, vinde haine sport și nu numai.
- Oana Moraru. Ea este fondatoarea școlii private Helikon. Și-a început cariera în educație ca învățătoare, iar apoi ca profesoară. Pe baza experienței acumulate a înființat o școală privată, iar astăzi oferă adesea interviuri despre sistemul de educație din țara noastră, diferite metode de învățare, relația profesor-copil sau părinte-copil. Este urmărită pe rețelele de socializare pentru opiniile ei sau pentru poveștile din experiența ei de cadru didactic și mamă. De curând a scos și o carte, numită „Copilul tău citește”.
- Cosmin Nedelcu, cunoscut sub numele de Micutzu, este unul dintre cei mai cunoscuți stand-up comedians români și chiar printre primii care au practicat acest tip de spectacol la noi în țară. Bineînțeles că parcursul nu a fost unul ușor și de multe ori el pomenește de dificultățile pe care le-a avut, anxietățile și experiențele cu publicul încă needucat pentru acest tip de show. Doar că prin perseverență a ajuns să creeze împreună cu alte persoane apropiate propriul club de stand-up The Fool, dar și un barber shop. Iar ce e de remarcat aici este faptul că imaginea clubului de stand-up va fi mereu reprezentată de grupul de comedianți de acolo, nu de imaginea lui personală.
Poate că îți par că sunt oameni care au avut noroc sau au fost ajutați de familie și prieteni. Dar dacă le vei asculta mesajul cu adevărat și vei refleca după aceea asupra scopului pe care vrei tu să îl urmezi, îți vei da seamă că și tu poți crește în domeniul ales. Din pasiune se pot naște viitoare afaceri, iar distincția brand personal vs brand profesional nu îți va mai părea așa dificilă. Fii deschis și gândește îndelung asupra ta și a imaginii pe care vrei să o vadă ceilalți.
Dacă vrei să afli și poveștile altor antreprenori care și-au construit un brand în timp vezi articolul „Top 10 antreprenori de succes din România la început de drum”.
Sper ca aceste exemple de branduri personale românești să te inspire. Tu ce oameni cu un brand personal puternic, dar care au și brand profesional, urmărești?