The Keywords Podcast: Indexarea site-ului în motoarele de căutare S1E02

Ți-am promis la finalul episodului trecut că revenim cu informații de mare interes pentru tine, și anume, despre motoarele de căutare. Este foarte probabil ca acum când citești această frază, deja să ai în minte un nume: Google.

Gazda acestui podcast, Mirela Pascu, îți prezintă în acest episod misiunea Google, cum funcționează acesta și care este procesul de indexare a unui site in motoarele de cautare.

Fii foarte atent la aceste explicații, întrucât te vor ajuta să înțelegi cum funcționează optimizarea SEO. Toate informațiile prezentate parcurg un curs logic – ai grijă să îți scape nimic.

Google, unul dintre numeroasele motoare de căutare

Nu, Google nu este unicul motor de căutare – este doar cel mai frecvent utilizat, având o cotă globală de piață de 90%. Spre exemplu, mai există Bing, al doilea cel mai mare din America de Nord. În Rusia, motorul de căutare utilizat este Yandex, în timp ce în China este Baidu.

Poate că ai auzit în ultima perioadă vorbindu-se frecvent despre confidențialitatea datelor personale. Știai că există motoare de căutare orientate spre confidențialitatea utilizatorilor? Dețin mai puțin din 1% din cota de piață globală, dar asigură o mai înaltă protecție a datelor personale. Îți lăsăm aici denumirea lor și link-ul către ele:

Dacă ești o persoană pasionată de date, statistici și cote și nu vrei sa ratezi nicio informație, îți prezentăm încă un site ce îți va fi extrem de util: Statcounter. Acest site a fost creat pentru ca tu să poți verifica starea cotelor de piață a motoarelor de căutare.

Revenind la Google – te-ai întrebat vreodată care este misiunea sa? Misiunea lui este să organizeze toate informațiile disponibile din lume, să le facă universal accesibile și folositoare utilizatorilor săi.

Având un site, e de la sine înțeles că îți dorești ca Google să știe de tine, să te considere important și, mai departe, să te ofere utilizatorilor ca rezultat al interogării lor. Cum se întâmplă asta?

Cum se realizează indexarea site-ului in motoarele de cautare?

Motoarele de căutare urmăresc link-uri: link-uri interne și link-uri externe. Link-urile acestea conectează între ele pagini și documente. Urmând link-urile, motoarele de căutare colectează date pentru a le putea oferi mai departe utilizatorilor. Tot acest proces include 3 elemente esențiale:

  • Crawlere – numiți boți, roboți sau păienjeni, aceștia urmăresc link-urile de pe web. Ele colectează: text, imagini, știri, articole, orice este de interes pentru a fi afișat de motorul de căutare. Odată ce acest bot, robot sau crawler ajunge pe o pagină web, reține versiunea HTML a acelei pagini într-o bază de date gigantică care se numește index.

Dacă totul este clar până acum, haide să aflăm ce se întâmplă mai departe cu site-ul tău, odată ce a fost reținut în index.

  • Index – este actualizat de fiecare dată când crawlerul revine la tine pe site și identifică o nouă versiune a acestuia. În funcție de cât de important consideră Google site-ul tău și în funcție de numărul de modificări făcute pe site, acest bot/robot/crawler stabilește frecvența cu care va mai veni să te “viziteze”. După ce site-ul tău este indexat in motoarele de cautare, acestea îl pot afișa ulterior în rezultatele căutarilor utilizatorilor.

Bine, bine, dar cum știe motorul de căutare ce informații să ofere din index celui care caută? Există un algoritm.

  • Algoritm – conform acestuia, motorul de căutare preia datele din index și calculează pe baza interogării utilizatorului ce site ar dori să vadă acesta. Nu se știe cu exactitate care dintre factori decid cu adevărat modul în care Google determină afișarea rezultatelor, pentru că aceștia își schimbă importanța în cadrul algoritmului foarte des.

Reține cele trei elemente care fac posibilă indexarea site-ului tău in motoarele de cautare: Crawler, Index și Algoritm.

in motoarele de cautare link-uri interne

Link-urile, mai importante decât credeai

Motorul de căutare numără și ține de cont de numărul de link-uri care duc către pagina ta, pentru a determina cât de importantă este. Link-urile interne, cele care vin din site-ul propriu, precum și cele externe, venite de pe alte site-uri, îți pot ajuta site-ul să ajungă mai sus în lista rezultatelor.

De menționat însă: nu toate link-urile au aceeași importanță, deci alegerea lor nu este una ușoară. Mai multe informații despre acest subiect vei afla în episoadele viitoare.

Timeline episod:

01:28Despre Google și alte motoare de căutare 04:21Cum funcționează motoarele de căutare? 08:05Importanța link-urilor pentru motoarele de căutare 09:24Ce este Rank Brain?

Dacă nu ai auzit până acum de Rank Brain, algoritmul Google avansat, ascultă episodul integral pentru a afla mai multe despre acesta. Mirela Pascu ți-a pregătit un exemplu concret referitor la Rank Brain, pentru a te ajuta să îl înțelegi cât mai bine.

Până vinerea viitoare poți începe să studiezi manualul începătorului în SEO. Pentru a fi la curent cu toate informațiile din acest domeniu, dar și din alte domenii conexe cu lumea antreprenorială, urmărește canalul oficial Mentori de România și descarcă aplicația noastră.

The Keywords PodcastEpisod 2