Neuromarketing in acțiune: cele mai importante noțiuni și exemple

neuromarketing in actiune

Dacă și tu te întrebi „What the hell is neuromarketing?”, ai ajuns în locul potrivit. Când termini de citit acest articol o să-ți spui doar „Oh, wow”.

Ce este de fapt neuromarketingul?

Cunoscut și sub numele de neuroștiință a consumatorului, acest domeniu studiază reacțiile creierului la diverși stimuli încorporați în strategiile mixului de marketing, cu scopul de a înțelege mai bine comportamentul consumatorilor. Rezultatele examinărilor făcute în urma expunerii prospecților la reclame, site-uri web sau campanii de marketing senzorial, sunt mai apoi utilizate de companii pentru a crea strategii de marketing cât mai atrăgătoare și eficiente. Așadar, acest lucru le oferă posibilitatea de a elabora un context adaptat individului. De asemenea, pot oferi o experiență mai relevantă în comparație cu ceea ce sunt capabile să facă alte agenții de marketing.

Neuromarketing in actiune

Deși este o ramură complexă a marketingului psihologic și prin urmare încă intens studiată de către psihologi și marketeri pentru a-i descoperi secretele, deja există câteva motive clare pentru care merită să faci primul pas înspre utilizarea sa în atingerea obiectivelor de marketing.

  • Eficientizează procesul de colectare a datelor cu privire la reacțiile consumatorilor expuși la diverse tactici de marketing. De exemplu: în loc să întrebi direct care este sentimentul pe care produsul tău i-l transmite, prin instrumentele folosite de neuromarketeri poți să obții date reale, corecte și…sincere*.
  • Optimizează relația cu clienții în general. De exemplu: prin observarea stărilor și răspunsurilor naturale ale creierului la diverse circumstanțe oferite de serviciile sau produsele tale, este mai ușor să fii empatic și să creezi un context care să îl satisfacă în viitor.
  • Simplifică etapa de „prezicere a viitoarelor tendințe” în domeniul tău de activitate. Aici se pot observa cel mai bine tehnicile de neuromarketing in actiune. De exemplu: prin analiza activității creierului, cu ajutorul EEG (electroencefalogramă), semnalelor GSR (răspunsul galvanic al pielii) sau mai complex EDA (activitate electrodermală) și a ochelarilor cu funcție de eye-tracking, poți anticipa și prezice cel mai bun moment pentru a lansa un nou produs, în funcție de reacțiile cumpărătorilor.
neuromarketing in actiune

Neuromarketing-ul este un domeniu ce se dezvoltă accelerat. Dovada că este printre mecanismele ce vor cuceri consumatorii în viitor vine tocmai de la experți care studiază piața. În urma analizei efectelor pandemice asupra acestui domeniu, Mordor Intelligence a concluzionat că în 2020 această industrie valora aproximativ 1,158.37 milioane de dolari, iar până în 2026 se preconizează că va ajunge la 1,896.1 milioane de dolari, cu o rată anuală compusă de creștere de 8.89%.

Deși loviți de criza existentă la nivel mondial, industria producătorilor de echipamente folosite de către neuromarketeri este în creștere. Acest lucru se datorează în mare parte eficienței acestor tool-uri, dar și cererii ridicate din partea giganților precum PepsiCo sau Ebay. Rata de creștere a acestui segment de piață este concentrată mai ales în zona Asiei de Est și a Australiei.

Neuromarketing in actiune
Sursa imaginii: Mordor Intelligence

3 Exemple de neuromarketing in actiune

  1. Ambalaj atractiv, culori și textură. Deși pare simplu, poate chiar evident, oamenii sunt atrași de ambalaje deosebite ca și cromatică. Există un motiv pentru care brandurile ce folosesc texturi sau combinații de culori îndrăznețe au și câștiguri pe măsură: sistemul de culori Munsell. Un experiment făcut de către cercetătorul taiwanez Chen Ying-chun arată faptul că, cu cât sunt mai îndepărtate în sistemul Munsell cele două culori utilizate, cu atât este mai mare nivelul de atenție detectat la nivelul creierului uman. De exemplu combinația roșu-verde atrage atenția imediat, pe când combinația verde-gălbui-verde nu. Ce este interesant de observat însă, e faptul că ultima combinație de culori a avut ca rezultat un nivel ridicat al dorinței de cumpărare, în ciuda nepotrivirii culorilor. Există bineînțeles și excepții de la regulă, cazuri în care consumatorii au preferat ambalaje cu textură mată în locul celor sclipitoare. Creierul uman e fascinant, nu-i așa?
  2. Afirmații contradictorii. Din dorința de a crea conținut potrivit pentru audiența sa, Cheetos a supus testării prin EEG un grup de oameni cărora li s-a prezentat o reclamă ce înfățișa ceea ce se voia a fi o glumă. Reclama arăta cum o femeie răstoarnă o pungă de Cheetos printre rufele albe ale unei alte persoane. Deși mulți dintre participanți au afirmat că le-a displăcut reclama, rezultatele EEG arătau o concluzie cu totul diferită: creierul lor reacționase pozitiv la acești stimuli, însă subiecții au ales să ascundă adevărul din dorința de a nu părea insensibili în fața celorlalți. Concluzia noastră: neuromarketingul poate identifica reacțiile sincere ale audienței.*
  3. Orientarea layout-ului. Intenția web-designerilor din zilele noastre este bineînțeles de a se adapta tendințelor și de a oferi cele mai bune servicii. Cu toate acestea, schimbarea orientării unui site din vertical în orizontal nu este mereu cea mai bună idee, deoarece reduce engagement-ul. Printre motive: nu încurajează scrollingul, chiar primul rând de conținut poate fi confundat cu finalul paginii, creierului nostru îi place să identifice tipare pe care le-a mai întâlnit, fenomen care declanșează dopamina. Echipamente de tip EEG sau eye-tracking pot fi folosite pentru a confirma aceste afirmații, astfel contribuind la optimizarea strategiilor folosite de marile companii.

Neuromarketing-ul îți oferă oportunitatea de a lua decizii cu impact ridicat în ceea ce privește strategiile de marketing, publicitatea, proiectarea produselor sau a campaniilor promoționale. Dacă tot nu ești convins să-i dai o șansă, îți recomandăm să arunci un ochi pe site-ul celor de la NMSBA sau iMotions.

Tu ce alegi? Neuromarketing in actiune sau în standby?