Atunci când întâlnești termenul „politica de produs” poți crede că este un concept de marketing înțeles doar de specialiști. Însă astăzi, vom explica pe înțelesul tuturor ce înseamnă această politică de produs, de ce ar trebui să ții cont atunci când o faci și cum te ajută în afacerea ta.
Ce este politica de produs?
Pentru început, știm cu toții că produsul este ca un nucleu pentru afacerea ta, el este un obiect sau un serviciu pe care tu dorești să îl vinzi celorlalți și reprezintă unul dintre cele mai importante elemente ale mixului de marketing și ai celor 4P. Pe el se bazează politica de preț a unei firme, promovarea produselor și placementul, adică politicile de distribuție.
Produsul tău poate fi foarte important pentru tine și crezi că nu ar trebui să lipsească din viața multora. Dar ceilalți nu au aceeași viziune ca tine și atunci trebuie ca produsul tău să fie „împachetat” frumos, să le arăți oamenilor la ce nevoi răspunde el, cum îi poate ajuta și ce poveste le transmite. Rezolvarea pentru toate acestea vine prin politica de produs. Ea reprezintă tacticile și strategiile pe care le folosești în formarea produsului tău și vânzarea lui.
Un exemplu la scară largă este în SUA, unde sunt cheltuite câteva miliarde de dolari anual de industria pentru cercetarea tehnologică și dezvoltarea de noi produse. Aceste cheltuieli arată cât de importante sunt deciziile în ceea ce privește politica unui produs pentru o afacere, indiferent dacă e la nivel mondial sau local.
Cum pui în evidență caracteristicile unui produs
Atunci când îți planifici politica produsului tău trebuie să iei câteva decizii legate de:
1. Calitățile produsului
- Atribuțiile produsului – acestea constau în calitate, specificacitate, stil și design. Calitatea produsului asigură clientul că producătorul îi oferă clientului un produs de bună calitate. Specificacitatea ajută consumatorul să diferențieze produsul tău de alte produse de pe piață, iar stilul și designul produsului ajută la atragerea atenției clienților asupra lui.
- Brandul produsului – te ajută să dai unicitate. Este recomandat să îi atribui un nume propriu produsului tău. Abia atunci clientul îl va putea distinge de restul produselor. Numele de marcă ajută, de asemenea, în promovarea produsului.
- Ambalajul produsului – acționează ca un „vânzător tăcut”, deoarece acesta ajută clientul să obțină cunoștințe despre calitatea produsului, cantitate, greutate și preț.
- Etichetarea produsului – este esențială deoarece oferă consumatorului informații referitoare la numele producătorului, locul, data de fabricație, data de expirare, caloriile, carbohidrații, valoarea nutrițională.
- Servicii de asistență pentru produse – sunt serviciile furnizate clientului după vânzarea produsului, cum ar fi servicii post vânzare, instalare, returnare.
2. Linia de produs
Aceasta se referă la un grup de produse care sunt strâns legate între ele. Trebuie să te decizi cu privire la numărul de produse pe care vrei să le vinzi. Linia de produse poate fi scurtă, ceea ce înseamnă că de-a lungul timpului te poți extinde cu un produs nou, cu alte funcții, sau poate exista o linie lungă de produse, unde adaugi produse noi la gama deja existentă.
3. Mixul de produse
Acesta se referă la totalul produselor făcute și vândute de companie și poate fi caracterizat după:
- Lățimea mixului de produse: câte tipuri diferite de produse oferă compania. De exemplu, o fabrică poate produce și detergenți pentru casă, dar și produse de îngrijire pentru oameni.
- Lungimea mixului de produse: câte articole din fiecare linie de produse sunt în vânzare. De exemplu, poți produce mai multe tipuri de detergenți sau mai multe tipuri de șampoane.
- Caracteristicile produsului: ce articole diferite și specifice se vând din fiecare linie de produse. De exemplu, acele tipuri de șampoane au fiecare câte ceva diferit și specific, fie e pentru păr uscat, fie pentru păr gras.
- Consecvența produsului: cât de strâns sunt legate produsele între ele prin utilizare. De exemplu, toate produsele enumerate mai sus sunt pentru curățenie, aceasta fiind specialitatea ta.
4. Poziționarea produsului
Dacă ai urmărit și emisiunile noastre ai observat cu siguranță că specialiștii noștri pun accent pe cercetarea și studierea pieței și a potențialilor clienți. Doar după ce te informezi asupra acestor aspecte vei ști cui îi poți comunica informații despre produs și în ce mod.
Am aflat până acum care sunt caracteristicile unui produs de care trebuie să ții cont în politica de produs și pe care trebuie să le pui în valoare. Mai e un lucru pe care trebuie să îl stabilești cât mai exact de la început și anume obiectivele politicii de produs. Acestea te ajută să-ți proiectezi strategia de produs și să măsori totul pe parcursul vânzării produsului tău.
Nu e timp de pierdut, chiar de mâine poți aplica noile lucruri învățate azi. Ce decizii vei lua prima data în stabilirea politicii tale de produs?