Intreprinderile Sociale in 2022: Provocări & Soluții

În episodul de astazi

În ultimii 10 ani, o serie de actori activi în domeniul dezvoltării economice și sociale au propus antreprenoriatul social ca soluție pentru reducerea disparităților, mai ales prin includerea comunităților marginalizate pe piața muncii. Uniunea Europeană a investit milioane de euro, prin programe special adresate sectorului, prin intreprinderile sociale. Mai mult decât atât, un număr important de actori din sectorul privat (corporații, prin programe de responsabilitate socială corporativă, fundații, acceleratoare de afaceri, mentori individuali) au sprijinit aceste întreprinderi în procesul de start-up și, în câteva cazuri, cu capital pentru dezvoltare, respectiv servicii de consultanță în afaceri, pentru a le ajuta să adreseze principalele provocări de afaceri și să mențină un echilibru între impact și sustenabilitate financiară.


La nivel global este recunoscut faptul că întreprinderile sociale au nevoie de instrumente financiare care iau în considerare dimensiunea socială și creșterea lentă a modelelor de afaceri. Acest fapt a rezultat într-o
creștere a investițiilor, a programelor menite să pregătească întreprinderile pentru a accesa investițiile și a diversifica instrumentele accesibile întreprinderilor sociale.

În episodul de astăzi, gazdele emisiunii. Ruxandra și Marius, o au ca invitată pe Sonia Oprean, Co-fondator și Manager Partner la Synerb care sprijină organizațiile și antreprenorii motivați social în dezvoltarea unor programe și inițiative care să contribuie la creșterea bunăstării și reducerea decalajelor social – economice în comunitățile vulnerabile sau marginalizate. În episodul de astăzi invitata gazdelor a atins subiecte precum…

CE SUNT INTREPRINDERILE SOCIALE?


Potrivit Comisiei Europene, o întreprindere socială este un operator în economia socială al cărui obiectiv principal este mai degrabă crearea unui impact decât obținerea unui profit pentru asociați și acționari. O
întreprindere socială oferă bunuri și servicii într-o modalitate antreprenorială și inovativă și folosește profitul în primul rând pentru atingerea obiectivelor
sale sociale. Aceasta este gestionată într-o manieră deschisă, transparentă și responsabilă implicând, în mod special, angajații, consumatorii și alte grupuri de interes afectate de activitatea sa comercială.
Comisia Europeana utilizează termenul de „întreprindere socială” pentru a defini următoarele tipuri de afaceri:

  • Cele pentru care obiectivul social este de a acționa pentru binele comunității, iar din acest motiv au o activitate comercială cu un grad ridicat de inovare socială;
  • Cele ale căror profit este reinvestit pentru a atinge acest obiectiv social
  • Cele pentru care modalitatea de organizare sau structura de guvernanță reflectă misiunea organizației, folosind mijloace democratice de participare la guvernanță sau concentrându-se pe justiție sau echitate socială;

… dar și subiecte legate de evolutia ecosistemului de intreprinderi sociale in Romania, modalitățile de finanțare ale acestora, tipuri de surse disponibile si provocari intampinate de aceste tipuri de entități juridice.

intreprinderile sociale

Un alt subiect abordat în discuție este cel relaționat de întrebarea: Ce elemente ar putea contribui, inclusiv dpdv al instrumentelor de finanțare disponibile, la accelerarea viitoare a dezvoltării acestor entități: întreprinderile sociale?

Vă invităm să ascultați deci întreg episodul de podcast. Nu uitați să vă abonați la podcastul nostru The Money Game și să urmariți și alte podcasturi de interes pentru dezvoltarea antreprenorială, toate marca Mentori de Romania: Brands at Work, 1440, LeadersHUB.

Money GameEpisod 49