Visezi să devii antreprenor sau chiar ești pe punctul de a deschide un business. Felicitări! Te pregătești să intri într-o aventură care îți va aduce multe satisfacții. Însă, înainte de a-ți îndeplini această dorință, este important să te gândești la cine îți dorești să ajungă produsele sau serviciile tale – mai precis, să conturezi un avatar de client. Probabil că deja te gândești: ,,Stai puțin, ce relevanță are, nu pot vinde oricui?”. Ei bine, încă de la început trebuie să știi ce beneficii ale avatarului de client pentru o afacere există. Dar să luăm totul pas cu pas.
Te întrebi ce este un avatar de client și cum se face un avatar de client? Ei bine, acesta este un instrument care cuprinde caracteristicile cumpărătorului ideal. Pe lângă informațiile socio-demografice (vârstă, gen, domiciliu etc.), el cuprinde și detalii referitoare la activitățile desfășurate de către viitorul consumator în viața de zi cu zi, provocările întâlnite, nevoi și modul prin care ia deciziile. Iată aici un ghid care te poate îndruma în acest sens. Dar cum putem obține aceste date? Răspunsul este simplu: cercetare. De asemenea, în funcție de specificul business-ului, pot fi conturate și mai multe avatare.
Beneficii ale avatarului de client pentru o afacere
Mulți antreprenori fac o greșeală de pe urma căreia pot avea de suferit: sar peste identificarea cumpărătorului ideal deoarece vor să se adreseze tuturor, fiindu-le teamă de faptul că ar putea pierde un număr considerabil de vânzări. Adevărul este altul – nicio afacere nu dispune de capacitatea de a se adresa oricui și oricând, cu excepția situației în care chiar a ajuns să fie recunoscută de către un public larg. Acum că am lămurit majoritatea aspectelor de bază, în continuare îți vom prezenta șase avantaje pe care un avatar de client le are asupra business-ului tău. Ești pregătit/ă? Ready, set, go!
1. Știi cui să te adresezi
Marketingul nu se referă numai la vânzări, ci și la a găsi omul pe care vrei să-l ajuți. Ai înțeles deja ce este un avatar de client și ce include o descriere a potențialului consumator. Însă trebuie să știi cu exactitate și care sunt persoanele calificate, ce au nevoie de ceea ce oferi. Să presupunem că vrei să deschizi un magazin care comercializează costume medicale. Este evident că te vei adresa studenților de la facultățile de Medicină, doctorilor sau chiar ambelor categorii. Pe de altă parte, este irelevant să te orientezi către oameni specializați în Drept, de exemplu, deoarece nu este nevoie ca ei să includă în garderoba pentru serviciu acel tip de articole vestimentare.
2. Construirea corectă a mesajului
Pe lângă caracteristici, este extrem de important să iei la cunoștință și care sunt nevoile publicului tău țintă, căci ele reprezintă un factor puternic atunci când vine vorba de procesul decizional. Acela este contextul în care trebuie să te transpui în locul clientului și să îți pui următoarele întrebări astfel încât să îl înțelegi cât mai bine: ,,Care sunt provocările pe care le întâmpină?”, ,,Ce își dorește să obțină?”, ,,Cum l-ar putea ajuta produsul/ serviciul pe care i-l ofer?”. Odată ce ai găsit răspunsurile corecte, ai mare grijă să formulezi mesajul în așa fel încât să faci legătura cu necesitățile sale, deci cât mai specific – acesta reprezintă de altfel unul dintre principiile vânzărilor.
3. Loialitate mai mare din partea clientului
Poate fi un proces de durată până când o persoană dezvoltă încredere deplină într-un brand – însă merită. Cunoscând-o pe ea vei avea șansa de a clădi o relație puternică odată cu timpul și, implicit, vei putea comunica la un cu totul alt nivel, mai personal. Desigur, nu uita că pentru asta contează incredibil de mult cum te prezinți – o comunicare bine realizată va trezi emoții puternice în sinea clientului ceea ce este un plus căci el obișnuiește să acționeze în sens emoțional, mai puțin rațional. Din punctul de vedere al intențiilor comportamentale, încântat pe deplin de servicii, există toate motivele ca un client să le povestească experiențele pozitive și apropiaților, ceea ce ridică șansele obținerii de noi ,,adepți”.
4. Vei reuși să realizezi o promovare eficientă
Aici ne vedem nevoiți să îți reamintim următoarea vorbă: ,,Calitate, nu cantitate”. În primul rând, da, este de apreciat faptul că faci tot posibilul ca afacerea ta să fie cunoscută în rândul unui număr mare de oameni, dar trebuie neapărat să știi că este vital ca aceștia să fie și interesați de ceea ce tu le pui la dispoziție. Să construim un exemplu bazat pe rețelele de socializare – ai o pagină de Facebook cu 15 mii de urmăritori; dacă, de pildă, mai puțin de un sfert dintre aceștia se califică să beneficieze de produsele sau serviciile promovate, atunci trebuie să îți schimbi neapărat și cât mai repede strategia, orientându-te strict către utilizatorii pentru care ceea ce oferi contează într-adevăr. Nu este relevant cât de reușite sunt postările – degeaba oferim ,,excelență” dacă nu ajungem exact acolo unde trebuie. În consecință, făcând această modificare, nu numai că vei obține rezultate mulțumitoare, dar vei și înțelege cât de important este ca mesajul să ajungă în locul și la momentul potrivit.
5. Alegerea corectă a canalului/ canalelor de promovare
Există mai multe canale cu ajutorul cărora îți poți face cunoscute produsele/ serviciile: social media, e-mail marketing, Google etc. Se consideră că ai posibilitatea de a alege cel mult trei astfel de canale pentru că succesul nu va fi același. În acest caz, apelează la avatarul pe care l-ai creat, studiază cu atenție sporită caracteristicile și nevoile, iar în funcție de ceea ce descoperi, alege mediul sau mediile pe care vrei să îți desfășori activitatea.
6. Optimizarea cheltuielilor de marketing
Pe lângă celelalte beneficii ale avatarului de client pentru o afacere, dacă deschizi un business în mediul online, cu atât mai mult el îți devine un aliat de nădejde deoarece cheltuielile impuse de o campanie vor fi realizate mai eficient, fără ca bugetul stabilit, fie el ridicat sau scăzut, să se risipească inutil. Astfel, eforturile de marketing se vor îmbunătăți considerabil și demersurile publicitare vor fi urmărite cu ușurință. Totodată, prin utilizarea unui avatar în e-commerce, vei obține rate de conversie mai bune și le vei oferi posibililor consumatori o experiență personalizată, ei interacționând simplu cu brandul și crescându-le dorința de a deveni cumpărători.
Ce concluzii putem trage? Cunoscând aceste beneficii ale avatarului de client pentru o afacere, business-ul pe care îl înființezi va avea 100% șanse de succes prin prisma faptului că vei îndrepta spre tine persoanele care vor rezona cu specificul implementat, lucru care înseamnă la rândul său că va lua naștere o relație solidă B2C, bazată, în prim plan, pe comunicare eficientă și încredere.
Student la Publicitate și aspirant la o carieră în Content writing, sunt pregătit să inspir la rândul meu potențialii consumatori prin ,,poveștile” pe care le creez, îmbinând creativitatea cu abilitățile analitice.